STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W FUNDACHI SPE SALVI
PREAMBUŁA
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel Fundacji Spe
Salvi jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy członek
personelu traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby.
Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w
jakiejkolwiek formie. Personel Fundacji, realizując te cele, działa w ramach
obowiązującego prawa oraz swoich przepisów wewnętrznych.
§1
Podstawy prawne
Standardy ochrony małoletnich to zbiór zasad, które pomagają tworzyć bezpieczne i
przyjazne środowisko we wszystkich podmiotach działających na rzecz dzieci.
Podstawowym aktem prawnym w tym zakresie jest ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o
przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r.
poz. 1304 z późn. zm.), która po zmianie, czyli od 15 lutego 2024 roku będzie nosiła
tytuł: ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością
na tle seksualnym i ochronie małoletnich. Pozostałe dokumenty prawne:
1. Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn.
zm.).
2. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz.
483 z późn. zm.).
3. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020
r. poz. 1359).
4. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).
5. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością
na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.).
6. Ustawa z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (t.j. Dz. U. z 2021 r.
poz. 1709).
7. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z
2021 r. poz. 1249).
8. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z
późn. zm.).
9. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022
r. poz. 1375 z późn. zm.).
10. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360
z późn. zm.) -art. 23 i 24.
11. Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z
2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).
12. Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o Ochronie danych osobowych. (t.j. Dz. U. z 2019
r. poz. 1781 z późn zm.)
13.Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27
kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem
danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz
uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
14. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.
U. z 2022 r. poz. 2509) – art. 81.
§2
Słowniczek pojęć
1. Personelem lub członkiem personelu jest osoba zatrudniona na podstawie
umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, członek Zarządu Fundacji, a także
wolontariusz i stażysta.
2. Prezesem Fundacji jest osoba, która w strukturze Fundacji zgodnie w
obowiązującym prawem i/lub wewnętrznymi dokumentami jest uprawniona do
podejmowania decyzji o działaniach Fundacji.
3. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
4. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w
szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu
opiekunem jest również rodzic zastępczy.
5. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców
dziecka/opiekunów prawnych. Jednak w przypadku braku porozumienia między
rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności
rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
6. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego
lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka
personelu Fundacji lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
7. Osoba odpowiedzialna za Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem
to wyznaczony przez prezesa Fundacji, członek personelu sprawujący nadzór
nad realizacją Standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem w
Fundacji.
8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację
dziecka.
§3
Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
1. Fundacja musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby
pracujące na podstawie umowy zlecenie, stażyści, praktykanci oraz
wolontariusze) podzielały takie same wartości, jakimi kieruje się Fundacja, tj.
ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.
Fundacja może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
o wykształcenia,
o kwalifikacji zawodowych,
o przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
2. W każdym przypadku Fundacja musi posiadać dane pozwalające
zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy
zatrudnienia. Fundacja powinna zatem znać:
o imię (imiona) i nazwisko osoby zatrudnianej,
o datę urodzenia,
o dane kontaktowe.
3. Fundacja ma prawo poprosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie
referencji od poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która
takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu
do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki.
Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla
tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w
oparciu o tę podstawę. Fundacja nie może samodzielnie prowadzić tzw. screeningu
osób ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego
rozporządzenia o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu Pracy.
4. Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków
związanych z opieką nad małoletnimi Fundacja jest zobowiązana sprawdzić
osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym –
rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których
Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu
małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Aby
sprawdzić osobę w Rejestrze Fundacja potrzebuje następujących danych
kandydata/kandydatki:
o imię i nazwisko,
o data urodzenia,
o pesel,
o nazwisko rodowe,
o imię ojca,
o imię matki.
Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub
analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza / praktykanta / osoby
zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
5. Fundacja przed rozpoczęciem stosunku pracy osoby zatrudnianej powinna
pobrać od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o
niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV
Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia
29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz
z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny
zabronione określone w przepisach prawa obcego.
6. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna
przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa
uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z
kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego
państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów.
7. Oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych
niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, składane jest pod rygorem
odpowiedzialności karnej. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona
informacja o niekaralności, nie przewiduje wydawania takiej informacji,
wówczas kandydat/kandydatka składa pod rygorem odpowiedzialności karnej
oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie
skazana w tym państwie za czyny zabronione, odpowiadające przestępstwom
określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207
Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu
narkomanii. Oświadcza również, że nie wydano wobec niej innego orzeczenia,
w którym stwierdzono, iż dopuściła się czynów zabronionych oraz że nie ma
obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub
ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych
stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności,
związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem,
świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem
sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad
nimi.
8. W przypadku niemożności przedstawienia zaświadczenia kandydat/kandydatka jest
proszony/a o złożenie oświadczenia o niekaralności oraz o braku toczących się wobec
niego/niej postępowań przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych za
przestępstwa i inne czyny popełnione przeciwko dzieciom. Odmowa złożenia takiego
oświadczenia nie może rodzić dla kandydata/kandydatki żadnych negatywnych
konsekwencji, w tym być wyłączną podstawą odmowy zatrudnienia. Oświadczenie
znajduje się w niniejszym dokumencie jako Załącznik nr 1.
§4
Pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści:
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia
wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks Karny. Klauzula
ta zastępuje pouczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych
oświadczeń.
§5
Zasady bezpiecznych relacji personelu Fundacji z dziećmi
Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel jest działanie
dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z
szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Członkowie personelu są
zobowiązani do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego
rozważenia, czy dana reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne
do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci.
Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów
wewnętrznych Fundacji.
Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników,
współpracowników, stażystów i wolontariuszy, członków Fundacji, a także każdą
dorosłą osobę mającą kontakt z dziećmi znajdującymi się pod opieką Fundacji, jeśli
kontakt ten odbywa się za zgodą Fundacji i/lub na jej terenie. Znajomość i akceptacja
zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.
§6
Komunikacja z dziećmi
1. W komunikacji z dziećmi należy zachowywać cierpliwość i szacunek.
2. Nieletnich należy uważnie słuchać i udzielać im odpowiedzi adekwatnych do
wieku i danej sytuacji.
3. Zabronione jest zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie dziecka.
Nie wolno krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa
dziecka lub innych dzieci.
4. Zakazane jest ujawnianie informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec
osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci, włączając w to wizerunek
dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej,
opiekuńczej i prawnej.
5. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, należy poinformować je o tym i starać
się brać pod uwagę jego oczekiwania.
6. Należy szanować prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest
odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, konieczne jest
niezwłoczne wyjaśnienie mu przyczyn tego zachowania.
7. Osoba prowadząca aktywności z dziećmi powinna pozostać w zasięgu wzroku
lub słuchu innych członków personelu. W wyjątkowych i uzasadnionych
sytuacjach, gdy członek personelu musi zostać z dzieckiem sam na sam,
zawsze powinien powiadomić o tym inne osoby z personelu oraz poinformować
o dokładnym miejscu, w którym będzie przebywać wraz z dzieckiem.
8. Zabronione jest zachowywanie się w obecności dzieci w sposób niestosowny,
w tym używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag,
nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej
oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej
(zastraszanie, przymuszanie, groźby).
9. Jeśli dziecko czuje się niekomfortowo w konkretnej sytuacji lub wobec
konkretnego zachowania czy słów, ma prawo o tym powiedzieć osobie z
personelu lub wskazanej osobie (w zależności od procedur interwencji, jakie
przyjęła Fundacja). Należy zapewnić dziecko, że może oczekiwać odpowiedniej
reakcji i/lub pomocy.
§7
Działania z dziećmi
1. Członek personelu jak i każda osoba mająca do czynienia z dziećmi, jest
zobowiązana do:
o Doceniania i szanowania wkładu dzieci w podejmowane działania,
o Traktowania dzieci równo niezależnie od płci, orientacji seksualnej,
sprawności/niepełnosprawności, statusu społecznego, etnicznego,
kulturowego, religijnego i światopoglądu.
o Unikania faworyzowania dzieci.
2. Członkom personelu jak i każdej osobie mającej do czynienia z dziećmi
zabrania się:
a) Nawiązywania z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych/seksualnych
i/lub składania mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, w tym seksualne
komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i
pornograficznych bez względu na ich formę.
b) utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie)
dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim
utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli zarząd Fundacji nie został o tym
poinformowany, nie wyraził na to zgody i nie uzyskał zgód rodziców/opiekunów
prawnych oraz samych dzieci.
c) Proponowania dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych i nielegalnych
substancji, jak również używania ich w obecności dzieci.
d) przyjmowania pieniędzy od dziecka bądź rodziców/opiekunów prawnych
dziecka.
e) Wchodzenia w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub
rodziców/opiekunów dziecka, które mogłyby prowadzić do oskarżeń o nierówne
traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.
f) Wszystkich ryzykownych sytuacji i działań, które obejmują zauroczenie dziecka
członkiem personelu lub członka personelu – dzieckiem. Każda sytuacja musi
być raportowana zarządowi. Ponadto każda osoba jest zobowiązana do
stanowczego reagowania na ewentualną sytuację, ale z wyczuciem w celu
zachowania godności osób zainteresowanych.
§8
Kontakt fizyczny z dziećmi
1. Niedopuszczalne jest każde przemocowe działanie wobec dziecka, w tym:
o bicie, szturchanie, popychanie oraz naruszanie integralności fizycznej dziecka
w jakikolwiek sposób,
o dotykanie dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub
niestosowny,
o spanie z dzieckiem w jednym łóżku lub w jednym pokoju podczas wyjazdów
dłuższych niż jednodniowe.
2. Kontakt fizyczny z dzieckiem może być dopuszczalny i spełnia zasady
bezpiecznego kontaktu w sytuacji, gdy jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w
danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst
kulturowy i sytuacyjny. Przy czym należy pamiętać, iż zachowanie odpowiednie
wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego, toteż
niemożliwe jest wyznaczenie uniwersalnej granicy stosowności kontaktu
fizycznego.
3. W celu uniknięcia niestosowności sytuacji członek personelu zobowiązany jest:
o kierować się swoim profesjonalnym osądem, słuchać i obserwować reakcję
dziecka na kontakt,
o pytać dziecko o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie),
o mieć świadomość, że każdy kontakt może być błędnie zinterpretowany przez
dziecko lub osoby trzecie,
o zachować szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia
i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie
doświadczenia mogą sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania
niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. Należy
reagować z wyczuciem, ale stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie
osobistych granic,
o unikać innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem podczas
koniecznych czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka.
Dotyczy to zwłaszcza pomocy przy ubieraniu, rozbieraniu, jedzeniu, myciu,
przewijaniu czy korzystaniu z toalety. W każdej czynności pielęgnacyjnej lub
higienicznej członkowi personelu musi asystować inna osoba z Fundacji.
4. Kontakt fizyczny z dzieckiem nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się
z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. W razie zaistniałej
sytuacji niezwłocznie należy powiadomić informować osobę odpowiedzialną za
Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.
§9
Kontakty poza godzinami pracy
1. Kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i
dotyczyć celów mieszczących się w zakresie obowiązków członka personelu.
2. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i/lub ich
rodzicami/ opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail,
telefon służbowy, komunikatory Fundacji).
3. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, należy
poinformować o tym zarząd Fundacji, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci
muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
4. Zabronione jest zapraszanie dzieci do prywatnego miejsca zamieszkania oraz
spotykanie się z nimi poza godzinami pracy.
5. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (w przypadku, gdy dzieci i
rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec członka personelu)
wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci
i ich rodziców/opiekunów.
§10
Bezpieczeństwo online
1. Każdy członek personelu jest zobowiązany do zachowania bezpieczeństwa online.
Musi być świadom cyfrowych zagrożeń i ryzyka, wynikającego z rejestrowania swojej
prywatnej aktywności w przestrzeni internetowej poprzez aplikacje, algorytmy i własne
działania. Dotyczy to:
o obserwowania określonych stron,
o obserwowania określonych osób/kont w mediach społecznościowych,
o korzystania z aplikacji randkowych, na których możliwe jest spotkanie dzieci, z
którymi członek personelu prowadzi zawodowe działania,
o ustawienia prywatności własnego konta. W innym przypadku dzieci i ich
rodzice/ opiekunowie prawni będą mieć wgląd w cyfrową aktywność członka
personelu.
§11
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
1. Personel Fundacji posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków
zwraca uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka personel Fundacji podejmuje
rozmowę z opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty
wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
3. Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.
§12
Edukacja personelu
1. Każdy pracownik Fundacji został zapoznany z treścią niniejszego dokumentu.
2. Informacje o standardach są umieszczone na stronie internetowej Fundacji Spe
Salvi oraz w wersji drukowanej w widocznym miejscu Fundacji.
3. Dokument został sporządzony w dwóch egzemplarzach:
o wersja pełna – wersja dla dorosłych i młodzieży
o wersja obrazkowa dla najmłodszych dzieci.
§13
Niedozwolone zachowania dzieci
Dzieciom zabronione jest:
1. Stosowanie agresji i przemocy fizycznej wobec innych dzieci i personelu Fundacji
w tym:
§ bicie,
§ uderzanie,
§ popychanie,
o kopanie,
o opluwanie,
o nadużywanie swojej przewagi nad inną osobą,
o fizyczne zaczepki,
o zmuszanie innej osoby do podejmowania niewłaściwych działań,
o rzucanie w kogoś przedmiotami.
2. Przemocy słownej:
o obelgi, wyzwiska,
o wyśmiewanie,
o drwienie,
o szydzenie z ofiary,
o bezpośrednie obrażanie,
o plotki i obraźliwe żarty,
o przedrzeźnianie ofiary,
o groźby.
3. Przemocy psychicznej:
o poniżanie,
o wykluczanie,
o wymuszenia,
o izolacja,
o milczenie,
o manipulowanie,
o rysowanie na ścianach,
o wulgarne gesty,
o niszczenie i zabieranie rzeczy należących do innych osób,
o straszenie,
o szantażowanie.
4. Stwarzanie niebezpiecznych sytuacji:
o rzucanie kamieniami i innymi przedmiotami;
o przynoszenie ostrych narzędzi i innych niebezpiecznych przedmiotów.
5. Celowe nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć.
6. Celowe zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu.
7. Niewłaściwe zachowanie podczas wycieczek.
8. Niestosowne odzywanie się do kolegów lub innych osób w Fundacji.
9. Celowe niszczenie lub nieszanowanie własności innych osób oraz własności
Fundacji.
10. Kradzież/ przywłaszczenie własności kolegów/koleżanek lub innych osób oraz
własności Fundacji.
11. Wyłudzanie rzeczy od kolegów/koleżanek.
12. Wysługiwanie się kolegami/koleżankami w zamian za korzyści materialne.
13. Rozwiązywanie w sposób siłowy konfliktów z kolegami; udział w bójce i innych
tego typu podobnych zdarzeniach.
14.Szykanowanie kolegów/koleżanek lub innych osób z powodu odmienności
przekonań, religii, światopoglądu, pochodzenia, statusu ekonomicznego i
społecznego, niepełnosprawności, wyglądu.
15. Niereagowanie na niewłaściwe zachowania kolegów (bicie, wyzywanie,
dokuczanie).
16. Kłamanie, oszukiwanie kolegów/koleżanek lub innych osób w ośrodku.
§14
Edukacja dzieci
1. Każde dziecko zostało zapoznane ze Standardami Ochrony Małoletnich.
2. Informacje o standardach są umieszczone na stronie internetowej Fundacji Spe
Salvi oraz w wydrukowanej wersji w widocznym miejscu Fundacji.
3. Dokument został sporządzony w dwóch egzemplarzach:
1. wersja pełna – wersja dla dorosłych i młodzieży
2. wersja obrazkowa dla najmłodszych dzieci.
§15
Terminologia
1. Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy, z
wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania. Na potrzeby
niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia
bezpieczeństwa dzieci:
o przestępstwo na szkodę dziecka, np. wykorzystanie seksualne, znęcanie
się nad dzieckiem,
o inna forma krzywdzenia, niebędąca przestępstwem, np. krzyk, kary
fizyczne, poniżanie,
o zaniedbanie potrzeb życiowych dziecka, np. związanych z żywieniem,
higieną, zdrowiem.
2. Na potrzeby niniejszego dokumentu wyróżniono procedury interwencji w
przypadku podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:
o osoby dorosłe (personel, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów
prawnych),
o inne dziecko.
§16
Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
1. Notatka jest tworzona w przypadku podejrzenia członka personelu, że dziecko
jest krzywdzone lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko lub opiekuna
dziecka. Członek personelu ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i
przekazania uzyskanej informacji prezesowi Fundacji. Notatka może mieć
formę pisemną lub mailową. W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest
zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie
poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc
pod numer 112 lub 999 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje członek
personelu, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu, a następnie
wypełnia kartę interwencji.
2. Interwencja prowadzona jest przez prezesa Fundacji, który może wyznaczyć na
stałe do tego zadania inną osobę. W przypadku wyznaczenia takiej osoby jej
dane (imię, nazwisko, email, telefon) zostaną podane do wiadomości
personelu, dzieci i opiekunów. Do udziału w interwencji można doprosić
specjalistów, w szczególności psychologów ipedagogów, celem skorzystania z
ich pomocy przy rozmowie z dzieckiem o trudnych doświadczeniach.
3. Prezes Fundacji informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia
krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd
rodzinno-opiekuńczy, lub najbliższy ośrodek pomocy społecznej).
4. Po poinformowaniu opiekunów zgodnie z punktem poprzedzającym, zarząd
Fundacji składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do
prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego,
wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej.
5. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w
punkcie poprzedzającym.
6. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór
stanowi Załącznik nr 4 do niniejszych Standardów. Kartę załącza się do rejestru
interwencji prowadzonego przez Fundację.
§17
Krzywdzenie przez osobę dorosłą
1. W przypadku zgłoszenia krzywdzenia dziecka osoba to stwierdzająca
przeprowadza rozmowę z dzieckiem i innymi osobami mającymi lub mogącymi
mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) dziecka,
w szczególności z jego opiekunami. Ustalenia są spisywane na karcie
interwencji – załącznik nr 4.
2. Prezes Fundacji organizuje spotkanie z opiekunami dziecka, przekazuje im
informacje o zdarzeniu oraz o możliwości skorzystania ze specjalistycznego
wsparcia, w tym konkretnych organizacji lub służb.
3. Gdy wobec dziecka popełniono przestępstwo prezes Fundacji sporządza
zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do
właściwej miejscowo policji lub prokuratury.
4. W przypadku, gdy opiekunowie widocznie nie są zainteresowani pomocą
dziecku, ignorują zdarzenie lub w inny sposób nie wspierają dziecka, które
doświadczyło krzywdzenia, prezes Fundacji sporządza wniosek o wgląd w
sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego.
5. Jeśli z przeprowadzonych ustaleń wynika, że opiekun dziecka zaniedbuje jego
potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo, w tym:
• dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach,
• dziecko opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej,
• dziecko chodzi przewlekle głodne,
• rodzina stosuje przemoc fizyczną i psychiczną wobec dziecka
(rodzic/inny domownik krzyczy na dziecko, stosuje klapsy lub podobne
rodzajowo kary fizyczne),
należy poinformować właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy
rodzinie, gdy niespełnianie potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa, bądź – w przypadku
przemocy i zaniedbania – konieczności wszczęcia procedury „Niebieskiej Karty”.
6. W przypadku, gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez członka personelu
Fundacji, wówczas osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z
dziećmi (nie tylko dzieckiem pokrzywdzonym) do czasu wyjaśnienia sprawy.
7. W przypadku, gdy członek personelu Fundacji dopuścił się wobec dziecka innej
formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, prezes
Fundacji powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności
wysłuchać osobę podejrzewaną o krzywdzenie, dziecko oraz innych świadków
zdarzenia. Gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności, gdy
doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, należy rozważyć
rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia, lub
zarekomendować takie rozwiązanie zwierzchnikom tej osoby. Jeżeli osoba,
która dopuściła się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniona przez
Fundację, lecz przez podmiot trzeci, wówczas należy zarekomendować zakaz
wstępu tej osoby na teren Fundacji, a w razie potrzeby rozwiązać umowę z
instytucją współpracującą.
8. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych
powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są
zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje
przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
9. W przypadku gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa dziecka zgłosili
opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym
fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
§18
Krzywdzenie rówieśnicze
1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez inne dziecko
uczestniczące w zajęciach organizowanych przez Fundację należy
przeprowadzić rozmowę z dzieckiem podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego
opiekunami, a także oddzielnie z dzieckiem poddawanym krzywdzeniu i jego
opiekunami. Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę
o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia,
a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne dziecka
krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji. Dla dziecka
krzywdzącego oraz krzywdzonego sporządza się oddzielne karty interwencji.
2. Wspólnie z opiekunami dziecka krzywdzącego należy opracować plan
naprawczy celem zmiany niepożądanych zachowań.
3. Z opiekunami dziecka krzywdzonego należy opracować plan zapewnienia mu
bezpieczeństwa, włączając w to sposoby odizolowania go od źródeł
zagrożenia.
4. W trakcie rozmów należy upewnić się, że dziecko podejrzewane o krzywdzenie
innego dziecka samo nie jest krzywdzone przez opiekunów, innych dorosłych
bądź dzieci. W przypadku potwierdzenia takiej okoliczności należy podjąć
interwencję także w stosunku do tego dziecka.
5. W przypadku, gdy dziecko krzywdzące nie uczestniczy w działaniach Fundacji,
należy porozmawiać z dzieckiem krzywdzonym, innymi osobami mającymi
wiedzę o zdarzeniu, a także z opiekunami dziecka krzywdzonego celem
ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie
psychiczne i fizyczne dziecka. Zarząd Fundacji organizuje spotkanie/a z
opiekunami dziecka, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz możliwości
skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub
służb oraz o sposobach reakcji na zdarzenie (poinformowanie sądu rodzinnego,
szkoły, opiekunów dziecka krzywdzącego).
6. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko w wieku od 13 do 17 lat,
a jego zachowanie stanowi czyn karalny, należy ponadto poinformować
właściwy miejscowo sąd rodzinny lub policję poprzez pisemne zawiadomienie.
7. Jeżeli osobą podejrzewaną o krzywdzenie jest dziecko powyżej lat 17, a jego
zachowanie stanowi przestępstwo, wówczas należy poinformować właściwą
miejscowo jednostkę policji lub prokuratury poprzez pisemne zawiadomienie.
§19
Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci
1. Fundacja zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Fundacja, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych,
zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
§20
Wartości Fundacji Spe Salvi
1. W swoich działaniach Fundacja Spe Salvi kieruje się odpowiedzialnością i
rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania
wizerunków dzieci.
2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z aktywności, przeprowadzanych przez
Fundację, służy celebrowaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu działań w celu
archiwizacji i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci. Personel Fundacji
wykorzystuje zdjęcia i nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców
i dziewczęta, dzieci w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu
sprawności i reprezentujące różne grupy etniczne.
3. Dzieci mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w
jaki sposób zostanie przez Fundację wykorzystany.
4. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka
jest tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali
poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z
publikacją wizerunku.
§21
Bezpieczeństwo wizerunku dzieci
Fundacja Spe Salvi zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Sposoby dbania o bezpieczeństwo wizerunku dziecka:
1. Pisemna bądź ustna zgoda rodziców/opiekunów prawnych oraz zgoda dzieci
na zrobienie i publikację zdjęcia/nagrania.
2. Udzielenie wyjaśnień, jak Fundacja wykorzysta zdjęcia/nagrania dzieci i w jakim
kontekście, jak będzie przechowywać dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się
z publikacją zdjęć/nagrań online.
3. Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z
imienia i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka, należy użyć tylko
imienia.
4. Rezygnacja z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku
dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i
powiązanych z wizerunkiem dziecka (np. w przypadku zbiórek indywidualnych
organizowanych przez Fundację).
§22
Zasady zmniejszające ryzyko kopiowania i niestosownego wykorzystania
zdjęć/nagrań dzieci
2. Wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane;
sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie
ukazuje go w negatywnym kontekście.
3. Zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach
wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie,
a nie pojedyncze osoby.
4. Należy zrezygnować z publikacji zdjęć dzieci:
o niebędących już pod opieką Fundacji,
o które same lub ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na
wykorzystanie zdjęć po zakończeniu współpracy z Fundacją.
5. Należy przyjąć zasadę, że wszelkie podejrzenia i problemy dotyczące
niewłaściwego rozpowszechniania wizerunku dzieci należy rejestrować i
zgłaszać zarządowi Fundacji, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące
zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
§23
Rejestrowanie wizerunku dzieci do użytku Fundacji Spe Salvi
W sytuacjach, w których personel Fundacji rejestruje wizerunek dzieci do użytku
Fundacji, zobowiązany jest do:
1. Poinformowania dzieci i rodziców/opiekunów prawnych, że dane wydarzenie
jest rejestrowane.
2. Pozyskania zgody rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzenia na
piśmie bądź ustnie.
3. Zadbania o bezpieczeństwo dzieci, jeśli rejestracja wydarzenia zostanie
zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście),
poprzez:
o zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania
niniejszych wytycznych,
o zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia
identyfikatora w czasie trwania wydarzenia,
o niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie
przebywała z dziećmi bez nadzoru personelu Fundacji,
o poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że
osoba/firma rejestruje wydarzenie
Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie,
krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest
wymagana.
§24
Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku
1. W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub uczestnicy organizowanych przez
Fundację wydarzeń rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, personel jest
zobowiązany poinformować na początku wydarzenia o tym, że:
o wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających
wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w
przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów prawnych,
o zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być
udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych,
chyba że rodzice/opiekunowie prawni tych dzieci wyrażą na to zgodę,
o przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze warto sprawdzić ustawienia
prywatności, aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku
dziecka.
2. Upublicznienie przez członka personelu wizerunku dziecka utrwalonego w
jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga zgody opiekuna
dziecka.
§25
Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media
1. Jeśli przedstawiciel mediów lub dowolna inna osoba będzie chciała
zarejestrować organizowane przez Fundację wydarzenie i opublikować zebrany
materiał, musi zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę zarządu Fundacji.
Zarząd zobowiązany jest do potwierdzenia, że rodzice/opiekunowie prawni
udzielili zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Osoba trzecia musi:
o podać imię, nazwisko i adres osoby lub redakcji występującej o zgodę,
o uzasadnić potrzebę rejestrowania wydarzenia oraz opisać, w jaki sposób
i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
o podpisać deklarację o zgodności podanych informacji ze stanem
faktycznym.
2. Personel Fundacji nie może umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom
nieupoważnionym utrwalania (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu)
wizerunku dziecka, znajdującego się pod opieką Fundacji bez zgody
rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody zarządu.
3. Personel Fundacji nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie
przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie
wypowiada się w kontaktach z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub
jego rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy członek
personelu jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób
utrwalana. W szczególnych i uzasadnionych przypadkach zarząd Fundacji
może podjąć decyzję o skontaktowaniu się z rodzicami/opiekunami prawnymi
dziecka w celu ustalenia procedury wyrażenia przez nich zgody na kontakt z
mediami.
4. W celu realizacji materiału medialnego zarząd może podjąć decyzję o
udostępnieniu wybranych pomieszczeń w siedzibie Fundacji dla potrzeb
nagrania. Zarząd, podejmując taką decyzję, poleca przygotowanie
pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających
na terenie Fundacji dzieci.
5. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak:
zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekuna na utrwalanie
wizerunku dziecka nie jest wymagana.
§26
Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku
dziecka
Jeżeli dzieci lub rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie
wizerunku dziecka, należy bezwarunkowo uszanować ich decyzję. W takiej sytuacji
należy z wyprzedzeniem ustalić z rodzicami lub opiekunami prawnymi i dziećmi, w jaki
sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie
utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie
zostanie przyjęte, nie może być wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie
powinien być rejestrowany.
§27
Przechowywanie zdjęć i nagrań
1. Materiały, zawierające wizerunek dzieci, winno się przechowywać w sposób
zgodny z prawem i bezpieczny dla dzieci.
2. Nośniki analogowe, zawierające zdjęcia i nagrania, należy przechowywać w
zamkniętej na klucz szafce, natomiast nośniki elektroniczne w folderze
chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez Fundację.
Nośniki będą przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o
archiwizacji i/lub okres ustalony przez Fundację w polityce ochrony danych
osobowych.
§28
Dostęp do Internetu
1. Fundacja Spe Salvi zapewnia dzieciom uczestniczącym w zajęciach
dostęp do internetu.
2. Pracownik ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego
korzystania z internetu. Pracownik Fundacji czuwa także nad
bezpieczeństwem korzystania z internetu przez dzieci podczas zajęć
organizowanych w Fundacji
§29
Monitoring
1. Prezes Fundacji wyznacza Barbarę Małyszko- Tuchlińską na osobę
odpowiedzialną za Standardy ochrony dzieci w Fundacji.
2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za
monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały naruszenia
Standardów oraz za proponowanie zmian w Standardach.
3. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, przeprowadza wśród
personelu Fundacji raz na 12 miesięcy ankietę monitorującą poziom realizacji
Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 3 do niniejszych . W ankiecie
personel może proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia
Standardów w Fundacji.
4. Osoba, o której mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania
ankiet wypełnionych przez członków personelu. Sporządza na tej podstawie
raport z monitoringu, który następnie przekazuje prezesowi Fundacji.
5. Prezes Fundacji wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza
personelowi nowe brzmienie Standardów.
6. Raz na dwa lata na posiedzeniu
§30
Przepisy końcowe
1. Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu Fundacji, w
szczególności poprzez wywieszenie dokumentu w miejscu ogłoszeń dla
personelu lub poprzez przesłanie go drogą elektroniczną.
załącznik nr 1 – Oświadczenie o niekaralności
Białystok, data ………………….
Ja, …………………………………………………………………………………………………….
nr PESEL ………………………………………………/nr paszportu …………………………………………….
oświadczam, że w państwie ……………………. nie byłam/em prawomocnie skazana/y za czyny
zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu
karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o
przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym
stwierdzono, iż dopuściłam/em się takich czynów zabronionych, oraz że nie nałożono na mnie
obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy,
stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania
wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją,
wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym,
uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad
nimi.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
podpis
załącznik nr 2 – Oświadczenie o krajach zamieszkania
Oświadczenie
Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat zamieszkałem/am w następujących państwach,
innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa:
1.
2.
oraz jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do
celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi/
informację z rejestrów karnych.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
data i podpis
załącznik nr 3 – Ankieta monitorująca
Ankieta dla personelu monitorująca stan znajomości i przestrzegania Standardów
Ochrony Małoletnich
1. Czy zapoznałaś/łeś się z ze Standardami Ochrony Małoletnich?
tak/nie
3. Jak oceniasz w skali 1-10* swoją znajomość Standardów Ochrony Małoletnich?
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
4. Jak oceniasz w skali 1-10* stan przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich przez personel?
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
5. Jakie Twoim zdaniem elementy Standardów Ochrony Małoletnich są szczególnie przydatne?
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
6. Które elementy są trudne do realizacji? Zaproponuj zmiany i szkolenia.
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
7. Czy w Twojej ocenie konieczne jest podniesienie znajomości obowiązujących Standardów Ochrony
Małoletnich wśród dzieci?
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
8. Pozostałe uwagi
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
*1 – najniższa ocena , 10 – najwyższa ocena
załącznik nr 4 – Karta Interwencji
Karta interwencji
1. Imię i nazwisko dziecka, którego dotyczy zgłoszenie
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
2. Zgłoszony rodzaj krzywdzenia/ na czym polega zgłoszone krzywdzenie
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
9. Kto przekazał informację o podejrzeniu krzywdzenia lub notatkę służbową
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
10. Planowane działania
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
11. Podjęte działania i opis ich przebiegu
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
12. Czy podjęto interwencję prawną, jeżeli tak, to w jakiej formie?
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
załącznik nr 5 – Oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich
……………………………………..
(miejscowość, data)
OŚWIADCZENIE
o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich
Ja niżej podpisana/ny ……………………………………………………… (imię i nazwisko) oświadczam,
że zapoznałam/łem się z dokumentem pt. Standardy Ochrony Małoletnich, w tym zasadami
bezpiecznych relacji pomiędzy personelem a dziećmi obowiązującym w Fundacji „Spe Salvi”,
rozumiem treść dokumentu i zobowiązuję się do jego przestrzegania.
………………………………………….
(podpis)
……………….., dn. ………………..
(miejscowość, data)
……………………………………………………..
……………………………………………………..
(dane podmiotu składającego zawiadomienie)
……………………………………………………..
……………………………………………………..
(dane jednostki Policji lub prokuratury)
ZAWIADOMIENIE
o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
Na podstawie art. 304 § 1 ustawy z 6.06.1997 r. – Kodeks postępowania karnego (Dz. U.
z 2024 r. poz. 37) zawiadamiam o podejrzeniu popełnienia w dniu ……………….. (data)
w ……………….. (miejsce popełnienia przestępstwa) przestępstwa polegającego na ………………..
(rodzaj przestępstwa lub opis zachowania) na szkodę małoletniego……………….. (imię i nazwisko
małoletniego, adres zamieszkania), przez ……………….. (dane osoby co do której istnieje podejrzenie,
że popełnienia przestępstwa lub informacja, że sprawca nieznany) oraz wnoszę o wszczęcie w tej
sprawie postępowania przygotowawczego.
W przypadku konieczności przesłuchania małoletniego wnoszę o przeprowadzenie czynności
w tzw. przyjaznym trybie (na posiedzeniu sądu, z udziałem biegłego psychologa, w przyjaznym
pokoju przesłuchań).
Uzasadnienie
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
[należy opisać stan faktyczny oraz zachowanie osoby podejrzewanej, które zdaniem zawiadamiającego nosi cechy
przestępstwa i ewentualnie podać dowody na poparcie swoich twierdzeń; np. jakie informacje uzyskaliśmy od dziecka,
w jaki sposób dziecko opisało dane zdarzenie, kiedy zdarzenie miało miejsce itp.]
…………………………………………………………….
(podpis osoby uprawnionej do reprezentacji podmiotu
składającego zawiadomienie)
Załączniki:
–
–
(należy wymienić tutaj dokumenty, do których odnosiliśmy się w uzasadnieniu np. notatki służbowe, korespondencja
sms itp.)
……………………………..
(miejscowość, data)
Sąd Rejonowy w …………………………….
….. Wydział Rodzinny i Nieletnich
adres sądu
………………………………………………………….
Wnioskodawca:
……………………………………
imię nazwisko zgłaszającego/dane instytucji/adres
Uczestnicy postępowania:
…………………………………………………..
imiona i nazwiska rodziców,
adres zamieszkania rodziny
rodzice małoletniego:
…………………………………………………..
imię i nazwisko dziecka
Niniejszym wnoszę o wgląd w sytuację małoletniego ……………….. (imię i nazwisko dziecka,
adres zamieszkania) i wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.
Uzasadnienie
…………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………….
[należy opisać niepokojące sytuacje, co sprawiło, że zdecydowaliśmy się na podjęcie interwencji, dlaczego uważamy,
że dobro dziecka jest zagrożone.
Można zamieścić informacje o osobach, które były/są świadkami niepokojących zdarzeń]
W związku z powyższym, wnoszę o wydanie odpowiednich zarządzeń w celu zabezpieczenia
dobra małoletniego dziecka.
………………………………………..
(podpis składającego wniosek)