STATUT FUNDACJI „SPE SALVI”
Tekst jednolity
Rozdział I. Postanowienia ogólne
- 1.
- Fundacja „Spe Salvi” działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. 1984 nr 21 poz. 97 z późn. zm.) oraz postanowień niniejszego statutu.
- Fundacja działa w oparciu o etykę chrześcijańską i promuje chrześcijańskie wartości.
- 2.
- Siedzibą Fundacji jest Białystok.
- Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.
- Fundacja działa na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów Fundacji może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
- 3.
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Fundacja posiada numery REGON i NIP.
- Właściwym ministrem ze względu na cele Fundacji jest Minister Edukacji Narodowej.
Rozdział II. Cele i zasady działania Fundacji
- 4.
Celami Fundacji są:
- psychoterapia i promocja zdrowia psychicznego,
- ochrona zdrowia,
- diagnostyka psychologiczna dzieci i osób dorosłych,
- praca wychowawcza wśród dzieci, młodzieży i dorosłych,
- działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym organizowanie i prowadzenie wypoczynku dzieci i młodzieży,
- wsparcie dla tworzenia i funkcjonowania pozaszkolnych form integracji społecznej młodzieży,
- działalność na rzecz rozwoju naukowego,
- przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób,
- działalność na rzecz osób bezdomnych oraz zagrożonych bezdomnością,
- aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych i zagrożonych wykluczeniem społecznym,
- działalność na rzecz rodziny, w tym wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej,
- promocja i wspieranie wolontariatu,
- działalność charytatywno-opiekuńcza oraz oświatowa, w tym prowadzenie domów opieki społecznej oraz senioralnej,
- udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej,
- udzielanie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego,
- zwiększanie świadomości prawnej społeczeństwa oraz edukacja prawna,
- upowszechnianie i ochrona praw konsumenta,
- świadczenie pomocy prawnej osobom dotkniętym przemocą w rodzinie oraz wymagającym pomocy prawnej, będącym w trudnej sytuacji życiowej,
- prowadzenie oraz popularyzacja idei mediacji, w szczególności mediacji rodzinnej i społecznej,
- działalność kulturalna, w szczególności promocja sztuki polskiej w kraju i za granicą, aktywizacja kulturalna społeczeństwa lokalnego i propagowanie czynnego uczestnictwa społeczeństwa w sztuce i kulturze,
- działalność pożytku publicznego w sferze rewitalizacji zdegradowanych obszarów gmin,
- działalność wspomagająca rozwój gospodarczy,
- upowszechnienie partycypacji społecznej,
- działalność wspomagająca rozwój wspólnot lokalnych,
- działalność na rzecz osób starszych, w szczególności: aktywizacja społeczna oraz integracja osób starszych, przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na wiek, działania edukacyjne, terapeutyczne, wspomagające rozwój seniorów,
- działania na rzecz osób niepełnosprawnych, integracja społeczna, aktywizacja zawodowa,
- przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym,
- organizowanie prac społecznie użytecznych,
- wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu oraz rekreacji ruchowej wśród dzieci, młodzieży, dorosłych oraz osób starszych,
- prowadzenie badań i upowszechnianie wyników w zakresie rozstrzygania problemów społecznych,
- współdziałanie z innymi instytucjami publicznymi lub prywatnymi w zakresie realizacji celów wymienionych w paragrafie 4 pkt 1 do 30.
- 5
- Działalność Fundacji skierowana jest do wszystkich osób, bez względu na narodowość, wyznanie czy światopogląd.
- Fundacja realizuje swoje cele, w szczególności poprzez:
- organizowanie i prowadzenie jednostek organizacyjnych służących do realizacji celów wymienionych w § 4;
- podejmowanie działań realizujących cele określone w § 4;
- prowadzenie punktów nieodpłatnych porad prawnych, poradnictwa obywatelskiego i mediacji;
- organizowanie kursów, szkoleń, konferencji;
- realizowanie projektów finansowanych lub współfinansowanych ze źródeł publicznych;
- organizowanie i prowadzenie placówek wsparcia i opieki, w tym domów opieki społecznej oraz senioralnej;
- organizowanie różnych form wypoczynku i opieki dla dzieci i młodzieży znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej;
- organizowanie różnych form wypoczynku i opieki dla osób starszych.
- Fundacja działalność pożytku publicznego, o której mowa w § 4, prowadzi nieodpłatnie.
- Fundacja może prowadzić odpłatną działalność pożytku publicznego poprzez:
- a) sprzedaż towarów i usług wytworzonych przez osoby objęte wsparciem Fundacji,
- b) sprzedaż przedmiotów darowizny,
- c) prowadzenie szkoleń, treningów, warsztatów,
- d) udzielanie pomocy osobom przebywającym w zakładach karnych oraz opuszczających te zakłady (pomoc postpenitencjarna),
- e) organizację różnych form spędzania wolnego czasu (kolonie, półkolonie, wyjazdy, wycieczki),
- f) organizację wystaw, wernisaży, koncertów, festynów, spektakli,
- g) prowadzenie ogrzewalni, noclegowni, świetlic, ośrodków resocjalizacyjnych, mieszkań chronionych, w tym wspomagających i treningowych,
- h) działalność poradniczą oraz terapeutyczną na rzecz osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej,
- i) opracowywanie i upowszechnianie metod oraz standardów w zakresie świadczenia pomocy osobom wykluczonym społecznie, dotkniętych niepełnosprawnością, uzależnieniem, bezrobociem, bezdomnością,
- j) organizowanie pracy dla osób bezdomnych, uwzględniając ich stan zdrowia.
Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji
- 6.
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie l.200,00 (jeden tysiąc dwieście) złotych oraz dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej, z darowizn, a także inne środki finansowe i mienie nabyte przez Fundację w toku jej działania.
- 7.
- Przychody Fundacji mogą pochodzić z:
- darowizn, spadków i zapisów krajowych i zagranicznych osób fizycznych,
- działalności gospodarczej oraz działalności wykonywanej odpłatnie,
- przychody ze zbiórek i imprez okolicznościowych,
- przychody z dotacji budżetowych oraz innych funduszy celowych,
- odsetki od środków własnych Fundacji ulokowanych na rachunkach bankowych,
- inne środki majątkowe,
- Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową.
- Fundacja nie może:
- udzielać pożyczek lub zabezpieczeń zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli (osoby bliskie),
- przekazywać majątku na rzecz członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywać majątek na rzecz członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich,
- dokonywać zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.
Rozdział IV. Działalność gospodarcza i odpłatna Fundacji
- 8.
- W celu uzyskania środków niezbędnych do realizacji celów statutowych Fundacja może prowadzić, jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego, działalność gospodarczą.
- Zarząd Fundacji określa przedmiot działalności gospodarczej, jego zakres i czas prowadzenia.
- Za zgodą Rady Zarząd może wyodrębniać jednostki organizacyjne, których zadaniem będzie wykonywanie określonych zadań Fundacji.
- Zarząd Fundacji, po uzyskaniu zgody Rady, ustala statut lub regulamin wyodrębnionej organizacyjnie jednostki, w którym określa:
- nazwę i siedzibę jednostki;
- zakres jej zadań;
- strukturę wewnętrzną;
- zasady udzielania świadczeń odpłatnie lub nieodpłatnie;
- inne aspekty działalności, które uzna za istotne.
- Zarząd Fundacji powołuje i odwołuje kierowników wyodrębnionych organizacyjnie jednostek, zawiera z nimi stosowne umowy i może także udzielić im pełnomocnictw, niezbędnych do prowadzenia danej jednostki organizacyjnej.
- Rada i Zarząd Fundacji w zakresie swoich kompetencji sprawują kontrolę nad działalnością wyodrębnionych jednostek organizacyjnych.
- Za zgodą Rady Zarząd Fundacji może likwidować albo łączyć wyodrębnione jednostki organizacyjn
- 9.
- Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i ewidencję księgową zgodnie z przepisami obowiązującymi osoby prawne.
- Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.
Rozdział V. Władze Fundacji
- 10.
Władzami Fundacji są:
- Rada;
- Zarząd.
- 11.
- Rada jest organem kontrolnym i opiniującym.
- Rada składa się od trzech do dziewięciu osób, w tym Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego wybranych przez Radę.
- Członków Rady powołuje samodzielnie Rada na pięcioletnią kadencję. Kadencja Rady kończy się w piątym roku kalendarzowym sprawowania funkcji z dniem powołania przez Radę nowych członków na nową kadencję.
- Kadencja Rady kończy się dla wszystkich jej członków równocześnie. Dla uzupełnienia składu Rady mogą być powoływani jego członkowie na okres do końca kadencji uprzednio powoływanych członków Rady.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach Rada może w każdym czasie odwołać członka Rady i przez to pozbawić go członkostwa w Radzie.
- Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia, zgłoszonego na piśmie Przewodniczącemu Rady,
- skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- śmierci członka Rady,
- odwołania przez Radę z funkcji.
- Członkowie Rady nie mogą być członkami Zarządu, nie mogą też pozostawać z członkami zarządu w stosunku podległości z tytułu zatrudnienia w Fundac
- Członkami Rady nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.
- 12.
Do zadań Rady należy w szczególności:
- wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
- nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji, w tym kontrola stanu majątkowego Fundacji,
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności oraz udzielanie absolutorium członkom Zarządu,
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu w tym Prezesa i Wiceprezesa Zarządu,
- podejmowanie uchwał o zmianie statutu Fundacji, z zastrzeżeniem wynikającym z § 19 (paragrafu dziewiętnastego) statutu.
- podejmowanie uchwał o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji,
- uchwalanie zasad i wysokości wynagradzania członków Rady,
- podejmowanie uchwał we wszystkich innych sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów,
- wyrażanie zgody na treść regulaminów (statutów) wewnętrznych przedłożonych przez Zarząd, z wyjątkiem, regulaminów z zakresu prawa p
- 13.
- Rada zbiera się co najmniej raz w roku.
- Radę zwołuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu, zgłoszony na piśmie.
- Jeśli statut nie stanowi inaczej Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego, a w przypadku Jego nieobecności głos Wiceprzewodniczącego Rady.
- Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym z inicjatywy Zarządu, bądź na pisemny wniosek Przewodniczącego lub przynajmniej dwóch jej członków dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze. Nadzwyczajne posiedzenie Rady winno być zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
- Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący.
- Zawiadomienie o terminie i porządku obrad Rady powinno być dokonywane w sposób zwyczajowo w fundacji przyjęty (m.in. poprzez e-maila, kontakt telefoniczny, sms itp.) w terminie co najmniej 7 (siedem) dni przed planowanym posiedzeniem.
- Jeżeli postanowienia niniejszego statutu nie stanowią inaczej, Rada może podejmować uchwały w obecności przynajmniej połowy jej członków, jeżeli pozostali członkowie zostali prawidłowo powiadomieni o terminie i porządku obrad.
- W razie przemijającej przeszkody w pełnieniu funkcji Przewodniczącego Rady zastępuje go Wiceprzewodniczący Rady.
- 14.
- Zarząd składa się z minimum 3 członków, w tym Prezesa i co najmniej 1 Wiceprezesa, powoływanych na pięcioletnią kadencję przez Radę.
- Kadencja Zarządu kończy się w piątym roku kalendarzowym sprawowania funkcji z dniem powołania przez Radę członków Zarządu na nową kadencję.
- Kadencja Zarządu kończy się dla wszystkich jej członków równocześ Dla uzupełnienia składu Zarządu mogą być powoływani jego członkowie na okres do końca kadencji uprzednio powoływanych członków Zarządu
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję:
- Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
- złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Przewodniczącego Rady,
- skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- śmierci członka Zarządu,
- odwołania przez Radę z funkcji członka Zarządu.
- Zarząd w całości lub jego poszczególni członkowie mogą być odwołani w każdym czasie przez Radę, przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej większością głosów w obecności co najmniej polowy członków Rad
- 15.
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz,
- Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
- realizacja celów statutowych Fundacji,
- sporządzanie planów pracy i budżetu Fundacji,
- sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
- reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
- zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia,
- składanie Radzie wniosków z zakresu spraw, które należą do jej kompetencji albo wymagają jej zgody,
- nadzór nad działalnością wyodrębnionych jednostek organizacyjnych Fundacji;
- tworzenie za zgodą Rady wyodrębnionych jednostek organizacyjnych, ustalanie ich statutów i regulaminów, powoływanie i odwoływanie ich kierowników.
- Zarząd co roku zobowiązany jest przedkładać Radzie roczne sprawozdanie z działalności Fun
- 16.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę pot
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes lub Wiceprezes zawiadamiając o terminie i porządku obrad, co najmniej na 7 (siedem) dni przed planowanym spotkanie
- O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
- 17.
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składają Prezes lub Wiceprezes jednoosobowo lub dwaj inni członkowie Zarządu działający łącznie.
- Jeżeli czynność prawna przekracza dziesięciokrotną wartość przeciętnego wynagrodzenia narodowego ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. 1998 Nr 162 poz. 1118 z późn. zm.) oświadczenia woli w imieniu Fundacji składają: Prezes i Wiceprezes działający łącznie, Prezes i inny członek zarządu działający łącznie, Wiceprezes i inny członek zarządu działający łącznie.
- 18.
- Rada i Zarząd, w zakresie swoich kompetencji, mogą powoływać komisje, jako ciała doradcze i opiniujące, działające odpowiednio przy Radzie lub Zarządzie.
- W skład komisji powinny wchodzić osoby posiadające wiedzę i doświadczenie w określonej dziedzinie.
- Organ powołujący komisję określa jej nazwę, zakres działania, skład osobowy, okres, na jaki komisja została powołana i ewentualnie regulamin jej funkcjonowania.
Rozdział V. Postanowienia końcowe
- 19.
Zmian statutu dokonuje Rada bezwzględną większością głosów.
- 20.
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mogłyby ulec istotnej zmianie cele Fundacji.
- W sprawach połączenia z inną fundacją uchwałę podejmuje Rada bezwzględną większością głosów.
- 21.
- O likwidacji Fundacji Zarząd zawiadamia właściwego ministra.
- Uchwałę o likwidacji podejmuje Rada bezwzględną większością głosów.
- Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji fundacji zostaną przekazane nieodpłatnie na rzecz innych instytucji publicznych lub prywatnych, w tym fundacji i stowarzyszeń, wskazanych przez Zarząd.
- 22.
Fundacja składa właściwemu ministrowi corocznie do dnia 31 marca każdego roku sprawozdanie ze swej działalności za rok ubiegły.